Poniedziałek, 25 listopada 2019 Kategoria Argentyna, Cyklotramp

Argentyna (5 /19)

2019-11-25 Dzień 5: Purmamarca
Purmamarca - Tilcara - Purmamarca (RN9) 66,40 km, 715m

Dziś wreszcie zaczynamy naszą rowerową wyprawę. Dopasowujemy rowery i ruszamy na pierwszą wycieczkę po okolicy.
Z daleka Purmamarca wygląda jak układanka z klocków, ustawiona przed olbrzymim, kolorowym gobelinem, ale z bliska też jest piękna. Uliczki wysypane tłustym miałem są nieskazitelnie czyste. Kolorowy indiański targ nie wylewa się poza granice wyznaczone przez centralny kwadrat głównego placu. Otynkowane gliną domy wyglądają jak kolonie prostopadłościanów z obłymi krawędziami.
Jednak ciekawsze od miasta są jego okolice. Najpierw przejeżdżamy przez „Paseo de los Colorados”, a dalej w region Quebrada de Humahuaca (Kanion Humahuaca) – do Pucará de Tilcara.

Krajobrazy Purmamarki to popis malarskich możliwości przyrody. Góry wyglądają jak kopczyki popiołu, przekładane warstwami kolorowych przypraw: sproszkowanego chili, zmielonego zielonego pieprzu, kurkumy, szafranu, soli. Rzeka, która wycięła w tym pomarszczonym krajobrazie głęboką szczelinę, odsłoniła skalne pasiaki, układające się w smugi, fale albo zygzaki. Jak obrazy.
Dopiero zachodzące słońce wydobywa wszystkie odcienie pobliskiej Góry Siedmiu Kolorów (Cerro de los Sietes Colores) i faktycznie można naliczyć ich siedem. Tęczowy masyw – jak warstwowy lizak – mieni się kontrastującymi barwami: od spatynowanej miedzi po kolor świeżego siniaka.

Pucará de Tilcara – obecnie ruiny, a raczej stanowisko archeologiczne w regionie Quebrada de Humahuaca będące pomnikiem narodowym od 2000 roku. Co prawda ślady zamieszkiwania tego terenu sięgają aż 10 000 lat wstecz, ale tak naprawdę ten obszar kojarzony jest z plemieniem Omaguaca, które osiadło tu ok. XII wieku. Do głównych zajęć prawie dwutysięcznej społeczności należało m.in. rolnictwo czy tkactwo.