Piątek, 2 maja 2014 | Uczestnicy Kategoria Jeseniki

Jeseniki 2/3 - Pradziad

Po nocnym wypoczynku w pensjonacie u Anetky o 9:15 wyruszamy na trasę. Celem jest elektrownia szczytowo-pompowa w Dlouhé Stráně, ale jak dowiadujemy się jakie czekają nas przewyższenia postanawiamy z siostrą, że po drodze odłączymy się i pojedziemy na najwyższy szczyt Jeseników - Pradziada. Wszystkim humory dopisują, chociaż pogoda od rana nie rozpieszcza - mgła i zimno.
Jedziemy we mgle, która tylko miejscami pozwala na obejrzenie bliższej okolicy.

pod Velkim Klinem

Tak docieramy na Červenohorské sedlo, gdzie zatrzymujemy się na krótki popas. W międzyczasie pogoda psuje się jeszcze bardziej. Zaczyna kropić deszcz, a niedaleko słychać grzmoty. Mimo takiej pogody ruszamy w stronę Petrovki.
Ania pokazuje gdzie jest  Dlouhé Stráně,

a tu widać Pradziada

Petrovka. Tu się rozdzielamy. Ja z siostrą jedziemy w kierunku schroniska Švýcárna i na Pradziada, a reszta ekipy w kierunku Kout nad Desnou i Dlouhé Stráně.

Trasa wiedzie nas łagodnie pod górę. Po kilku minutach spotykamy wracającego ze szczytu Czecha, który ostrzega nas przed gradem i śniegiem. Lekko zaniepokojeni ruszamy jednak dalej. Robi się chłodniej i chociaż deszcz tylko lekko kropi postanawiam ubrać kurtkę przeciwdeszczową. Okazuje się to bardzo dobrą decyzją, bo za chwilę zaczyna padać coraz mocniej, najpierw śnieg z deszczem, a za chwilę wspomniany grad, cały czas towarzyszą nam grzmoty burzy.
Do schroniska zostało około 2 km, a schować się nie bardzo jest gdzie, więc jedziemy dalej.

Już widać schronisko Švýcárna

Gdy docieramy do schroniska deszcz nadal pada. W schronisku posilamy się ciastkiem i gorąca herbatą.

W tym czasie na zewnątrz rozpogadza się i wychodzi słońce, więc ruszamy dalej. W ciepłym wiosennym słońcu docieramy na Pradziada (Praděd 1492m npm).

Odpoczywamy, robimy kilka fotek, rundkę wokół wieży, zdjęcie z figurką Pradziada i wracamy w kierunku schroniska Švýcárna na obiad.

Pogoda znów zaczyna się psuć, więc szybko jedziemy przez Petrovke w kierunku Červenohorskiego sedla.

Stąd w gęstej mgle, która ogranicza widoczność do kilku metrów, asfaltowymi serpentynami wracamy do Jesenika. Wieczorem spotkanie w fantastycznej atmosferze i długie rozmowy do późna o dzisiejszych wycieczkach.
Dziękuję wszystkim uczestnikom za ten wyjazd, za miłe towarzystwo, wspaniałą atmosferę... Mam nadzieję, że pomimo odległości jakie nas dzielą uda się zrealizować więcej takich wypadów.

Dzisiejsza trasa: Jesenik - Adolfovice - Bela pod Pradedem - H. Domasov - Dratovna - pod Velkim Klinem - Cervenohorske Sedlo - Nad Petrovkou - Petrovka - Svycarna - Pradziad - Svycarna - Petrovka - Nad Petrovkou - Cervenohorske Sedlo - Filipovice - H. Domasov - Bela pod Pradedem - Adolfovice - Jesenik Kaufland - Jesenik